Padu gov Login (Update Site) malaysia, register online

Terkenal sebagai Sistem Pangkalan Data Utama Negara (PADU), menggalakkan individu berumur 18 tahun ke atas untuk mendaftar bagi bantuan, subsidi, dan kebajikan khusus bagi golongan yang memerlukan.

Padu gov Login (Update Site) malaysia, register online (blue background)

PADU yang dikelola oleh Kementerian Kewangan (MOF) memainkan peranan penting dalam pendigitalan dan analisis di negara ini.

Ini adalah satu lagi portal pendigitalan kewangan yang selamat, yang menyediakan kriteria kelayakan untuk rakyat bagi mendapatkan lebih banyak pilihan. Apa itu PADU? Untuk apa? read about (markah pajsk)

Mengapa perlu mendaftar di portal ini? Ia penting bagi setiap pengguna untuk mengemas kini sistem kewangan ini, memastikan anda tidak terlepas peluang untuk mendapatkan perlindungan sosial. Tempoh pengemaskinian Fasa 1 selama 3 bulan diperlukan untuk membolehkan kerajaan memproses kelayakan data.

Padu login & daftar (Panduan Mudah)

Setelah sesi pelancaran yang berjaya oleh Perdana Menteri, portal ini dilancarkan pada 2 Januari 2024 seperti yang ditunjukkan dalam imej. Hanya perlu 3 langkah untuk melengkapkan proses pendaftaran dan log masuk.

pangkalan data utama (daftar)
  • Butiran Peribadi: Buka pautan ini (www.padu.gov.my), klik butang Daftar, masukkan butiran yang betul seperti yang tertera pada Kad Pengenalan, Sediakan (Nombor Telefon > Alamat E-mel > Dapatkan Kod OTP)
  • Pengesahan Akaun: Masukkan Kod Sekali (OTP), (Idme moe gov my) yang dihantar ke emel yang telah anda berikan dalam masa 3 minit. Jika tidak menerima, sila buat permintaan semula untuk kod bagi mengesahkan butiran.
  • Penetapan Kata Laluan: Tetapkan kata laluan yang mengandungi (huruf besar, huruf kecil, nombor, simbol). Sekarang, anda boleh meneruskan proses log masuk.
idmekpm.my daftar process

Ini mengandungi langkah-langkah mudah seperti mengisi medan wajib, menyemak maklumat identiti anda, dan selepas pendaftaran selesai, anda akan menerima pemberitahuan melalui emel sebagai pengesahan kejayaan.

  • Sistem Log Masuk: Selepas pendaftaran selesai, simpan nama pengguna atau emel dan kata laluan anda untuk mengaksesnya berulang kali.
  • Kaedah lain untuk mendaftar di portal adalah dengan mengunjungi pejabat operasi fizikal. Bawa dokumen seperti (Kad Pengenalan asal dan salinan, butiran pekerjaan & pendapatan, butiran ahli keluarga, sijil ijazah dan maklumat bank).

Apa itu padu Malaysia

Sistem pangkalan data utama mempunyai (profil individu dan isi rumah) dengan liputan untuk warganegara dan penduduk tetap, data ini diterima melalui integrasi (data pentadbiran daripada sumber yang berbeza).

Lawati pautan ini (https://padu.gov.my/), kemaskini maklumat anda mulai (2 Januari 2024), termasuk (data pekerjaan, pendapatan, butiran peribadi). Ia berbeza dengan Sistem Pengenalan Digital Nasional (IDN) yang membantu dalam transaksi dalam talian, menggunakan (e-KYC), (penanda wacana karangan) untuk pengesahan identiti.

Fungsi Utama & Matlamat

Seperti yang diberikan di bawah, objektif dan matlamat portal ini dalam komuniti dalam talian.

  • (Fungsi): Menawarkan analitik yang selamat, komprehensif, masa sebenar, dan berkala kepada pengguna.
  • Membangunkan atau menyokong dasar dan prosedur pembuatan keputusan yang didorong oleh data yang tepat.
  • Memungkinkan pilihan untuk melaksanakan dasar sasaran bagi kedudukan fiskal yang seimbang.
  • (Matlamat): Membantu meningkatkan kecekapan proses penyampaian kerajaan.
  • Meningkatkan dan mengoptimumkan penggunaan sumber yang terhad setiap hari.
  • Memberdayakan sistem sosial dengan cemerlang dalam kesejahteraan ekonomi dan rakyat.

Siapa & Mengapa Perlu Daftar?

Setiap penduduk di Malaysia perlu mendaftar profil mereka di portal ini untuk memastikan dan mendapatkan manfaat daripada jadual struktur baru kerajaan. Terdapat 3 kumpulan ahli yang terlibat dalam proses ini.

  • (IR): Ia merujuk kepada individu atau sekumpulan orang yang tinggal dalam satu rumah tangga, berkongsi perbelanjaan untuk makanan dan barang-barang keperluan lain.
  • (AIR): Ini merujuk kepada ahli-ahli yang terdapat dalam (IR).
  • (KIR): Sangat penting kerana KIR haruslah seorang pencari nafkah, berumur lebih dari 18 tahun. Ini merujuk kepada ahli AIR yang terdiri daripada lelaki atau wanita, juga dikenali sebagai ketua isi rumah ahli AIR.
  • Tempoh pendaftaran ini bermula dari 3 Januari hingga 31 Mac.
  • check these information on (Myfuturejob Employer)

Sebelum & Selepas 31th March (Apa yang Akan Diproses)

Sebagai peringatan kepada warganegara untuk mengemas kini maklumat dalam Sistem Pangkalan Data Utama sebelum tarikh akhir yang dinyatakan, bagi mengelakkan gangguan dan mendapatkan peluang terkini daripada Kerajaan.

Ahli kumpulan M40 dan B40 yang tidak pernah menerima sebarang subsidi atau pendapatan daripada sektor Kerajaan, kini perlu mengemas kini maklumat mereka kerana kerajaan akan menyasarkan golongan tertentu yang tidak menerima STR. Mengubah butiran anda boleh membantu untuk merealisasikan peluang ini.

Jika anda tidak mengemas kini profil anda, and (eoperasi KPM) perlu menunggu jadual seterusnya yang diumumkan oleh kerajaan. Semua pengguna awam dinasihatkan untuk mengemas kini maklumat mereka di portal dengan segera.

Akhirnya, kerajaan telah meminta pengguna untuk mengemas kini profil mereka di portal bagi memastikan sasaran penonton yang tepat. Tahniah kepada mereka yang telah mengubah maklumat dan bersedia untuk pengumuman terkini.

Manfaat pendaftaran

Promosi Diskaun MYDIN: Nikmati diskaun kad, tetapi pertama sekali anda perlu mendaftar (MYDIN Rewards WEBAPP) menggunakan pelayar web pada pelbagai peranti. Sekarang, proses akan beralih ke kod pengesahan yang perlu diletakkan dalam medan yang diperlukan, yang ditunjukkan di bahagian (kod penebusan).

  • Lawati dan cari laman rasmi Padu Gov Malaysia.
  • Apabila semua pengesahan selesai, emel Pengesahan Profil akan dihantar, sila semak dan simpan kod tersebut.
  • Imbas Kod QR dengan melawat atau membuka pautan ini (https://rewards.mydin.com).
  • Mengikut bidang yang diperlukan, masukkan Nombor Telefon, Tampalkan Kod OTP yang dihantar ke telefon anda.
  • Semua pendaftaran selesai, Klik pada (my Vouchers dan kemudian Lihat Ganjaran).
  • Buka pilihan “Tebus Kod”, masukkan emel yang disahkan, yang dihantar ke alamat emel yang diberikan.
  • Sekarang tekan pada (Voucher Tersedia), dapatkan (kupon promosi MYDIN), klik pada (guna sekarang), atau gunakannya di mana-mana (cawangan MYDIN) semasa proses pembayaran.

Butiran Tambahan

Jika anda tidak memerlukan atau berminat untuk bantuan kerajaan, tetapi ia adalah sangat dihargai untuk setiap warganegara untuk mendaftar dan mengemas kini maklumat peribadi anda bagi mendapatkan pilihan terkini, kerana ini juga berbeza daripada ID Digital Nasional (IDN), (rukun iman dan rukun islam) yang tidak selamat.

Kehadiran Sosial

Pengguna boleh sentiasa mendapatkan maklumat terkini dan pengumuman dengan mengikuti portal di platform sosial seperti alamat yang diberikan (TikTok dan Facebook).

Sokongan Hotline

Pengguna boleh membuat aduan atau membincangkan sebarang masalah melalui “MyGCC: 1-800-88-7720 (8:00 pagi hingga 6:00 petang)”, Jabatan Perangkaan Malaysia “1-800-88-7721 (7:30 pagi hingga 10:00 malam)”, atau membuat aduan secara dalam talian melalui (SiSPAA).

Kesimpulan

Ini adalah inisiatif lain oleh Kerajaan Malaysia yang membantu dan menggalakkan warganegara di seluruh negara, untuk mendaftar dan mengemas kini profil mereka. Pada tarikh tertentu, mereka akan menganalisis golongan sasaran yang memerlukan bantuan.

Prosedur log masuk dan pendaftaran adalah sangat mudah untuk pengguna yang tidak berkemahiran teknikal seperti yang diterangkan dalam panduan terperinci di atas, yang membantu meningkatkan kecekapan perkhidmatan dan program penghantaran.